Tour Zambia 2023 - Deelnemers ervaring

Eind april reisden we met een groep van 25 gepassioneerde deelnemers af naar Zambia. We fietsen 40 - 80 km per dag door de natuur van Zambia, kampeerden in tentjes en bezochten de projecten van Orange Babies. Ieder jaar stuurt Grip Accountants een van haar werknemers mee op tour. Dit jaar was David Dijkstra de gelukkige. Hij verzamelde het indrukwekkende sponsorbedrag van 10.065 euro voor Orange Babies. Tijdens zijn reis hield hij op zijn pagina een blog bij, om het thuisfront en alle sponsoren op de hoogte te houden. Hieronder lees je zijn ervaring!

Dag 1 & 2
Dag 1 is eigenlijk maar een heel kort verhaal.
Op vrijdagochtend vroeg vertrokken vanuit Arnhem richting Schiphol. 2 vluchten en 20 uur later aangekomen bij het eerste hotel in Lusaka.

Dag 2 is een lang verhaal ;)
Na 3 uurtjes slaap vroeg op pad om bij de eerste projecten van deze reis langs te gaan. Zoveel heftige dingen gezien, dat ik makkelijk een paar kantjes vol kan schrijven. Maar ik ga het proberen kort te houden. Op de heenweg eerst een lokale markt bezocht. Voor mij eerlijk gezegd een aardige cultuurshock. Het was ook mijn eerste dag ooit in Afrika (op een all-inclusive vakantie in Egypte na, die ik in dit geval niet meetel). Moeders met kleine kinderen achter de kraampjes in de brandende zon. Het verschil met ons luxe leven in NL is echt inmens.
Eind van de ochtend hebben we een school bezocht (inclusief warm onthaal met zingen en dansen!) waar de stichting zich al jaren voor inzet. Hier direct met eigen ogen gezien hoe het geld van Orange Babies goed besteed wordt. Het schoolgebouw met een buitenkeuken en een tuin. In de buitenkeuken wordt dagelijks vers eten gemaakt voor ruim 300(!) kinderen. Leren op een gevulde maag gaat uiteraard beter dan op een lege maag :) Vervolgens waren we een kleine kilometer verderop nog getuige van de opening van een medisch centrum voor zwangere vrouwen, mede mogelijk gemaakt door Orange Babies. Dit feestje eindigde heel abrupt, want op ongeveer hetzelfde moment overleed er een vrouw van 32 in de bestaande kliniek ernaast. Zo vertrokken we met een dubbel gevoel terug in de bus naar de eerste camping.

Nu vraag je je inmiddels waarschijnlijk af, maar je ging toch fietsen David? Nou morgenochtend (zondag) gaat het echt gebeuren! En heel veel dagen daarna ook.
Voor nu de groeten! Jullie horen weer van mij als ik ergens WiFi kan vinden.
Dag 3, 4 & 5
Na 3 dagen zonder internet zijn we inmiddels op een camping met internet 20km ten noorden van Choma.

Dag 3
In de ochtend zijn we met de bus naar de Pakachele school geweest. Dit is een school met meer dan 300 leerlingen die
 wordt gesteund door Orange Babies (hierna OB). Na een bezoekje aan alle klassen kregen we in de aula een prachtige voorstelling met zang en dans. Het maakt echt veel indruk hoe blij de kinderen hier zijn, dat ze naar school kunnen. Als afsluiting hebben we met de hele groep een warme maaltijd geserveerd voor alle kinderen. Aansluitend hebben we in een race tegen de zonsondergang (op de valreep) na 70km de eerste camping (grasveld naast de lokale tennisvereniging) bereikt.

Dag 4
In de ochtend zijn we gestart met een uitdagende fietstocht over een weg met alleen maar stenen en zand. Fietsen over deze ondergrond is bijna sneller dan met de auto. Ergens helemaal in een afgelegen dorp hebben we een project in de middle of nowhere bezocht die wordt ondersteund door een christelijke organisatie uit Alblasserdam. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe er op micro niveau een heel dorp en de omgeving eromheen geholpen wordt met o.a. een weeshuis, opvang voor zwangere vrouwen, een ziekenhuis en een school.

Eind van de middag hadden we op de camping de Champions van OB op bezoek. Dit is een programma van OB waarbij 25 getrainde jongeren zich inzetten in de sloppenwijken van Lusaka om leeftijdsgenoten te informeren over o.a. seksualiteit. Daarnaast voeren ze hiv testen uit. En geven workshops en supportgroups. Hun missie is informeren, het taboe rondom hiv wegnemen en laten zien dat een positief leven met hiv echt mogelijk is. Deze jongens en meisjes zijn echt toppers die de hiv-problematiek bij de bron aanpakken.

Dag 5
Vandaag een prachtige fietstocht van 80km waarvan 20km onverhard. Heel bijzonder om onderweg de vriendelijkheid te ervaren van de lokale bevolking. Bij een kapotte fiets komen er direct mensen aangelopen om je helpen.

Voor nu was dit het even, ik ga weer gezellig doen bij het kampvuur met de rest van de groep!
De volgende volgt snel! Groetjes

Dag 6 & 7
Dag 6
In de ochtend zijn we vroeg vertrokken van de camping. Na een stuk in de bus, het laatste stuk naar Livingstone gefietst. Hier merk je direct, in tegenstelling tot de andere plekken die we bezocht hebben, dat de mensen gewend zijn aan (westerse) toeristen. De Victoria Watervallen met daarnaast een enorm wildpark trekken veel toeristen. Eind van de middag hebben we de zonsondergang bekeken vanaf de Zambezi tijdens de sunset cruise. Echt een aanrader!

Dag 7
Bij het ontbijt op de camping hadden we bezoek van een nijlpaard. Wat een enorme dier is dat!
Vandaag de laatste dag op de fiets met de finish op de grens tussen Zambia en Zimbabwe!! Een mooier eindpunt bestaat er in mijn ogen niet, hier heb je uitzicht op de Victoria Watervallen.
Ondanks dat ik geen held ben met hoogtes, een mono flight gedaan boven de waterval. Dit was echt onvergetelijk! Naast de waterval, buffels, olifanten, krokodillen, zebra's, neushoorns en nijlpaarden gezien vanuit de lucht :)

Morgen vliegen we weer terug richting Lusaka en zaterdag sluiten we af bij 2 projecten van Orange Babies in de sloppenwijken van de hoofdstad.

Het laatste blogbericht zal ik zaterdagavond in het vliegtuig terug in elkaar draaien. De groeten!!

Dag 8 & 9
Dag 8
Om 6.45u zijn we opgepikt met een busje voor een ontbijt boven op de Victoria watervallen. Tussendoor kregen we de kans om in de waterval over de rand een kijkje naar beneden te nemen (terwijl je aan je benen wordt vastgehouden). Ik ben er nog steeds niet achter waarom ik dit gedaan heb. Mocht je hier bewijs van willen zien, dan stuur ik je graag een foto. ;) Aansluitend hierop hebben we aan de andere kant van de klif nog een mooie wandeling gemaakt, inclusief gratis douche door het geweld van de waterval. Op de terugweg werden we bijzonder verrast door 3 giraffen en een groep impala's midden op de weg!

Na 8 dagen in de watten gelegd te zijn door onze meereizende crew hebben we op de laatste camping afscheid genomen.
Vervolgens zijn we in de middag terug naar Lusaka gevlogen.

Na 5 dagen in een tent slapen hadden we de laatste avond een overnachting in l'Attitude 15. Hier vielen we met onze neus in de boter: de hele avond live muziek! Er is nog tot laat gezongen en gedanst!

Dag 9
Na een heerlijke nacht slapen en een super ontbijt was het tijd om de laatste 2 projecten te bezoeken.

Het eerste project Kondwa (school voor kinderen van 3 t/m 6 jaar oud met 100 leerlingen) ligt midden in de armste wijk van Lusaka. De huisjes zijn hier kleiner dan de gemiddelde fietsenschuur in Nederland. Tussen de huisjes liggen bergen met afval op straat. In deze wijk zijn ook de champions (zie dag 4) actief. Samen met de Champions hebben we met de kinderen buiten gespeeld en muziek gemaakt. Een van de deelnemers aan de tour had voor alle kinderen een schudei meegenomen! :)

Het tweede project NCS zijn we lopend door de sloppenwijk naartoe gegaan. Dit maakt het gevoel nog veel intenser dan met een busje er doorheen rijden. Op deze school voor kinderen van 4 tot en 17 worden wezen en andere kansarme kinderen klaargestoomd voor de universiteit van Lusaka. Orange Babies sponsort hier 2 maaltijden per dag voor alle kinderen en de loonkosten voor de docenten. Het salaris voor docenten is hier omgekend €75 (!) per maand. Waarvan de helft vaak al op gaat aan het huren van een mini huisje. Heel bijzonder om hier een les wiskunde en tekenen (naast een blinde jongen) te mogen bijwonen. Op deze school informeren de Champions leeftijdsgenoten over seksualiteit. Omdat Petra (directrice op mijn werk) voor een ander project tegelijkertijd in Lusaka was, heeft ze ervoor gezorgd dat we elkaar nog hebben gezien bij NCS. Na een afsluiting met veel dansen en zingen zat ons bezoek aan NCS en onze bijzondere reis erop.

Nu net weer thuis in Arnhem na een reis van 19 uur. Daarom komt er ook een einde aan deze blog.

Iedereen nogmaals bedankt voor de support!
Mocht je nog een donatie willen doen, is dat uiteraard van harte welkom!