BRINGING OUR GIRLS BACK TO SCHOOL

COVID-19 heeft ons allemaal, op de een of andere manier, geraakt. Ook onze projectlanden ervaren tot op heden nog de ingrijpende gevolgen van deze pandemie. Ook de PaKachele school in Zambia heeft veel uitdagingen door COVID-19 voor de kiezen, waaronder het hoge percentage uitval van meisjes op school. Door diverse redenen, zijn veel van de meisjes niet meer teruggekomen na de lockdown. De gigantisch stijgende werkloosheid onder de ouders van de kinderen in onze projecten en de hoge inflatie in het land, zorgen ervoor dat het schoolgeld niet meer betaald kan worden. Jonge meisjes zijn hier met name de dupe van. Vaak kiezen ouders ervoor om de zonen naar school te sturen en de dochters thuis te houden wanneer er sprake is van financiĆ«le druk. Orange Babies gelooft in de kracht van onderwijs en dat educatie de sleutel is voor een betere toekomst. Wij vinden dat ouders niet zouden moeten te hoeven kiezen tussen hun kinderen over wie wel of niet naar school zou kunnen. Elk kind recht heeft op een goede opleiding, ongeacht het geslacht. Juist daarom zet Orange Babies zich hier keihard voor in, waardoor het ons lukt om toch meisjes te bereiken en hen weer naar school te krijgen. In de toekomst zullen we deze speciale aandacht blijven besteden aan de drop-off onder jonge meisjes.

Onderwijs is een betekenisvol element in ons gevecht tegen hiv. In onze projectlanden is er een hoge besmettingsgraad onder jonge meisjes en vrouwen. Bijna 4 op de 5 mensen met hiv van de leeftijd onder de 30 jaar, is vrouw.  Hierdoor is de combinatie van onderwijs voor vrouwen specifiek, erg belangrijk om hiv te bestrijden. Voorlichting helpt niet alleen bij het voorkomen van hiv, maar verhoogt daarnaast ook de tolerantie en empathie jegens hen die hiv-positief zijn. In onze projecten op het gebied van educatie, geven wij ook ruimte aan het bespreken van angsten en mentaliteit, waarmee discriminaties en stigma's vermindert worden. Daarom is 'bringing our girls back to school' een belangrijk onderdeel van onze strategie.